Wednesday, May 28, 2014

Bebunga jugak ko wahai cik jepon!!.


Cakk!!!.. Ros jepunku da nak berbunga.. berbunga-bunga-bunga hati ni.. mana taknya.. da berminggu2 bela, mcm xyakin je pokok ni nak idup apetah lagi berbunga.. lagi2 bila ada penyewa haram cik coklat dalam pasu ni.. Ini pon menjerit macam orang gile sbb syok sgt nak amik gambo sampai x pasan makhluk ni dlm pasu.. sibaik x tercampak enpon klon ni tau!!.. notti!..

Abaikan jaring itam penutup lobang tu.. blom ada keberanian nak alihkan.. pasu ni pon kuis2 dgn kaki je kasi gerak.. Sblum amik gambo tadi pon import pak incik mintak tlg.. Baru dia nak tangkap, aku da berlari siap dukung Umar lagi.. mujur kepala Umar x terantuk sliding door.. Lagi bengang bila pak incik buat2 baling cik coklat tu kat aku.. air mata da nak kuar dah.. rupanya x sempat dialihkan, cik coklat tu melompat lari (dah lompat, camne dia berlari? kekekek..)

Barula aman.. wpun berdebo2 sebab xtau ke mana arah cik coklat melompat.. Yang penting amik gambo bukti kasi tunjuk kat sini.. xsabo nak tunggu batang lain berbunga. mintak2 kalerful.. meriah pasu cik coklat..

Aku xtau nama2 anak pokok dalam ni.. aku bukannya terer nak teka nama pokok.. ada sapa2 leh tlg?, tah2 rumput pon aku kata pokok.. kekekeke... ada terselit pokok keembung/balsam dlm ni kalu x silap la tengokkan daunnya yg bergigi2.. Pasu ni ter-abandon sebenanya sbb xcukup tanah.. agaknya masa sibuk campak2 benih, terbabas masuk pasu ni.. kita tengok je la ye..

Yang ni pokok hiasan beli kat ikea bak hangg!!.. macam xde nursery je kat BP nih.. kunun2 nak buat cam rumah katalog la, ada pokok2 hidup dlm rumah.. tapi kalu da malas tahap bangun pagi pon terbabas nak gi keja, ko ada masa ke nak siram pokok?.. kekkekek gitu skali perumpamaan aku.. perumpamaan tau, bukan betul2.. ini cobaan!!..

Spatutnya pokok ni ikut tuan baru dia balik KL a.k.a pensponser kebun aku.. tapi xde rejeki kan, da kemas elok2 letak kat tempat yg senang capai pon tetap terlupa.. so rejeki aku la pulak kekekek.. sbb masa tu pokok ni dlm pasu cinonet, nak membeso pon segan2, sampai da nak transform kaler kuning dah.. tu yg kunun2 nak kasi tuan baru belai dia.. rupanya dia nak ikut aku jugak.. ye la.. ye la.. mak tuko ko dlm pasu beso sikit ye nakkk!!.. Cepat2 gemok, mak kasi pasu RM5 cam kt belakang nun!!..

Lenggang-lenggang kangkung je si kangkung ni nak tumbuh.. geram mak!!.. tanah x bape best sbb byk tanah liat (eh yeke, sila betulkan aku).. yg ni tanah beli kt nurseri kampung.. tanah kat BP subur2 sumanya.. senang nak tanam benih.. tanah yg ni amik masa sikit, byk tanah kasar & gambut/serat.. rasanya x sesuai tuk tanam benih..

Pokok kailan yang makin membeso.. beso dalam pasu je la.. da siap2 jauhkan.. maleh nak transfer ke bed raised.. tengok!! belum pape lg da malas..

Basil aromatic apetah nama dia.. Selasih wangi la kot.. tak study lg.. tp kata en. iskandar tanamsendiri.com, basil ni sesuai jadi sleeping partner..err.. sistem buddy dgn bendi.. kalu x silap la, malas nak cek balik.. (malas lagi).. nanti bendi nak alih dlm bed raised, skali dgn basil ni.. benih basil ni ada banyak, tu yg testing dlm pasu dulu.. tp da rasa syg pulak kt dorg ni.. tengok la camne nanti..

kekekekekk... orang masa anak lagi da ajor panjat, aku lak da remaja2 aku paksa dorg panjat.. nak carik buluh, xde.. carik ranting xde.. amik ko, batang PVC terus.. sibaik RM3 tuk 18kaki.. itupon banyak da yang aku buang sebab serabut sgt.. tu la tanam lagi dlm polibeg banyak2 pastu xtau nak buat apa.. ni pokok kacang ke ek? aku da xingat masa tanam nak label pokok apa.. main campak je, idup lak tu, pjg umo korang.. 

Sbenanya PVC tu nak tebuk & sambung2 guna mcable tie hijau yg pjg2 boleh potong sendiri tu..  so 6 batang PVC tu akan sebaris kat belakang bed raised.. depan2 tu nak tanam sayur2 lain.. tapi manusia ni kan jenis x sabar (eh, ke aku sorg je camtu).. tu yg pacak terus siap senget benget.. nak tengok cmne pokok tu manjat.. macam main puzzle bila nak leraikan batang2 pokok tu.. syok sendiri kekekek..

Dalam bed raised ni pon ada kesum ihsan opismate aku.. dia kasi banyak giler.. yg idup sebatang je.. kekeke jadi la.. xde dlm gmbo sbb terselit celah paip ekon.. kunyit pon aku selit tp mcm xjadi je.. cm pelik tanam kunyit x idop!!.. mmg panas tgn nih!!..

Pokok bendiku sayang.. da x sabo nak gantikan tempat cik kacang.. sabo ye, kasi can cik kacang main panjat2 dulu.. ada pokok cekur interprem la pulak.. antara pokok paling lama aku bela.. aritu sblum ada kawan, kecik2 je daunnya.. bila da ada jiran, segar2 pulak daunnya..

Selain ros jepon, ni la pokok bunga segera aku.. kekekeke... bela yg senang idop je,, xsabo nak tunggu cik balsam ni bebunga.. leh main picit2 buah.. eh??..

Ni pokok ape ah? aku panggil bulu ayam sbb sbijik cm rotan bulu plastik tu, cuma kaler ijau.. ni kidnap dari kg.. senang je nak idop, potong & tanam.. tp xtau la kalau dia dpt tuan pemalas cm aku ni, dia pon leh malas nak idop kekekekekk... kalu tanam dalam pasu banyak2 & letak luar pagar, mesti cantik.. pasu kasi kalerful.. mesti org konfius ni rumah ke tadika??.. kekekke..

Yang xde dalam gambo, aku semai benih bunga marigold & aztec ke mende tah, saja testing tgk ada bakat tanam bunga tak.. bunga lelain x aci sbb mmg tanam dah berbatang.. kalu tumbuh, memang dasat la.. sbb sampai abis peket benih aku tanam, x tumbuh2 jugak.. benih cili merah & kucai pon aku tanam... mak aku awal2 da suh carik benih kucai, sedap masak ngan togeh & cucur katanya.. suma ni percubaan yang kedua.. kalu x jadi jugak konfem benih yg jual kt nursery tu tipu.. (kekekkke.. salahkan nursery la pulak).. next time beli online je..

Batang PVC blakang tu bukan sengaja letak kt situ tau.. ni gara2 time aku alihkan, tetiba kuar cicak dari lubang & terus naik tangan aku.. apalagi terkuar jurus silat pengantin aku, terus tercampak PVC tu kat situ sampai la ni.. Mintak tolong pak incik mmg kena ikut mood dia la.. padahal nak mintak alih je..

xsabo tunggu benih bunga ahkak (adik aku) dari cameron.. tah mana lagi aku nak tanam aku pon xtau.. kang main campak2 jadi pulak, tp malas pulak nak alihkan.. baru dapat bekas buttercup beso tu dari opismate aku yg jual kek.. nak kena basuh tu yg malas (jgn kira bape kali aku tulis malas dalam entri ni)..

Lagi satu cerita.. benih2 yg aku beli set beginner kt tanamsendiri.com, aku kongsi dengan opismate aku, Azmir.. Ni suma gara2 cite pasal orkid, tetiba masuk bab2 tanam sayur.. dia pon eksaited nak bekebun tapi xdek tanah kt rumah baru mcm aku gak.. terus aku tunjuk gambo bed raised aku tuk kasi mamat tu idea.. dia da x sabo nak beli batu bata kekekeek.. syok kan ada kawan kongsi cerita.. dia pon pernah tanam sayur2 sbelum ni, senang la nak mintak pendapat/nasihat..

Ok.. cukup stakat ni.. nanti lagi 2-3 hari ke minggu ke bulan ke tahun ke, kita jumpa lagi..

salam..

No comments:

Post a Comment