Friday, May 16, 2014

seperti tajuk blog.. Bila Selly MULA Berkebun...

AssalammuAlaikum semua.. 

Meh aku kenalkan diri aku.. Panggil je aku Selly.. Asal orang KL, jodoh pulak dengan orang Batu Pahat, so ngikut la suami aku (yang akan digelar pak encik dalam blog ni) balik ke sini.. Aku kat sini keja sebagai orang kewangan tapi bab2 kewangan rumahtangga ni agak gagal sedikit... kekekkee...

Aku banyak hobi.. blog satu lg tu rasanya ada la cite pasal hobi menjahit aku yang idup segan mati tak mau.. Blog yg ni nak cite pasal hobi berkebun (banyakla kebun ko Selly) dalam pasu yang tak seberapa ni.. Jeles tengok blog2 luar sana yang da bape kali tuai hasil.. Aku pulak baru nak bermula.. Frust jugakla bila dapat bli rumah (2ndhand je) yang takde tanah langsung.. Dulu rumah sewa yang cinonet tapi tanah melambak kt belakang xnak pulak ko kerjakan.. Tula balasan Tuhan.. 

Bila google2, eh banyak pulak orang tanam sayur sayan dalam pasu ni.. Pastu tengok ada kekdah Bed Raised Garden la pulok.. So xleh dijadikan alasan.. Disebabkan nak gi pasar pon xde masa dan MALAS.. elok la ko bercocok tanam dalam pasu wahai Selly.. So bermulalah segalanya..


Ni laman aku sebelum segalanya bermula.. dengan dinding yang tak pernah bercat sejak beli..  bila ajak cat je pak encik asik xde masa je.. ni pandangan dari dalam sliding door..


Ni pandangan dari pagar luar.. kunun2 xnak anak2 angkat aku ni terkena banyak cahaya matahari, tu yg letak jauh sikit.. skalinya tiap kali siram terus air tanah ngalir dpn sliding.. buruk benor.. nak cuci pon x sempat sbb memasing gi keja pagi balik pon nak maghrib..


ni la anak2 angkat aku yg paling awal.. ros jepon tu aku bli dengan Kak Ros.. sbelah dia tu xtau pokok ape, aku kutip dari padang sekolah MHD.. Gerbera Daisy Kuning tu aku bli kt nursery bando, kari tu Kak Ila kasi, Rosemary tu bli anak pokoknya dengan Kak Ros gak (lupa linknya).. dlm polibeg semai anak benih bayam, kacang & roselle benih free dari Kak Ros.. disebabnya zero knowledge & x sabar, aku semai semuanya.. time bodo masa tu.. mcm xleh simpan.. pasu kecik tu kesum nyawa2 ikan dari Kak Ila.. sebab terlewat rendam dlm air..


ni gambar seminggu selepas semai.. anak2 kacang da start menjalar.. roselle xnmpk batang idong & bayam da mencanak2 tp patah semuanya lepas pak encik siram air.. lupa nak pesan jangan ganaz.. xpela xde jodoh bayam tu dgn aku... Daisy pon da babai sbb akarnya da repot terlebih air.. tu pon x pesan dgn pak encik.. dia je rajin pagi2 sblum kuar rumah dah siram anak2 dulu.. siram pulak x agak2, mcm siram pokok da tinggi aras pinggang kekekekekek...

Ni la Daisynya sebelum kejadian.. shantek kan? Dalam kenangan.. RIP Daisy ku...

2 comments:

  1. Bilarinatanamanganangan.... Hehehhehe... Mulalah aku pon tiru...pstu separuh jln mcm biasa... Kikikiii... Syabas!

    ReplyDelete
  2. ni pon bermula dengan angan2 gak.. angan2 depan ipad pastu tgk blog org tenganga tgk rajinnya dorg becocok tanam wpon dlm pasu...

    ReplyDelete