Friday, May 16, 2014

Segala Yang Dirancang Tak Semestinya Berjalan Lancar...


Nampak tak? Nampak tak?.. seperti tajuk.. Tak semestinya apa yang dirancang berjalan lancar.. Hujan selebat2 melanda bumi Batu Pahat bulan April lepas.. Bed Raised bertukar jadi kolam ikan kekekek.. Rasanya sebab jaring hitam untuk redupkan depan rumah tu la yang membuatkan air berkumpul & turun deras macam air terjun.. 

Ni pon tanah xcukup lagi, baru plan nak tambah tanah tapi dah jadi kolam.. takpe Allah swt tau apa yang terbaik buat kami.., kami redha..

Ros jepon, benih tomato & ape tah x ingat pon jadi kolam..  polibeg benih kacang pon leh berenang..

Dah banyak kali mintak Pak Encik betulkan jaring itam yang tercabut.. x sempat2 dibuat.. Sayu tengok anak2 angkat berenang2 kelemasan.. mana yang sempat diselamatkan, dah dialih ke tepi.. Masalahnya hujan selalu turun time hari bekerja.. so balik2 rumah dah jadi mcm ni.. kunun2 nak letak bawah matahari nak keringkan tanah yang lembap.. sebab pagi2 matahari memang terik sangat sampai terasa kulit terbakar..

Lama2 tanah naik bau x tak menyenangkan.. sbb bahagian bawah tanah dah bertakung air.. kena buat sesuatu..

Buat masa ni suma benih2 terpaksa letak area dalam rumah untuk elakkan hujan.. tengokla Rosemary yang tinggal rangka, mebi terlebih air sbb walaupun musim hujan.. Pak Incik rajin benor siram pokok (buktinya lantai yang basah disiram).. Benih pon bantut sebab terlebih air.. Pendek kata semua benih x bercambah sebab tanah basah.. Sedih tul.. ada benih cili, salad, tomato, kucai, cemacam lagi la.. tengok la kotak semaian tu pon abis tanah bersepah sbb disiram air dari jarak jauh.. Pak Incik pon da merajuk xnak siram pokok lagi... adoyai.. 

Ni bentuk sebelum aku ubahsuai..

Lepas balik dari keja, aku terus suruh Pak Incik betulkan jaring itam & aku sinsing lengan (still berbaju keja), & cangkul tanah alihkan ke sebelah kanan.. cangkul pon pakai pencedok longkang je kekeke.. Melompat jugak la bila terjumpa katak tersepit celah bata.. adoyai.. sblum ni ada sekor katak hitam dlm pasu limau purut, penjaga pokok kata Pak Incik.. bertambah pulak kawannya kaler coklat.. nak amik gambo pon goliden..

Buruk kan designnya kekekek.. tangan orang yang xpernah berkebun.. ginila jadinya..

Lepas tu bila ujan air jadi bertakung sbb kawasan sini xrata.. so balik keja sinsing lagi lengan kasi kosongkan kawasan ni pulak.. batu bata agak tak konsisten sbb aku xboleh nak pecahkan bata.. puas aku baling nak kasi pecah 2, sampai jiran sbelah rumah keluar kekekek.. aku tutup bed ni dgn plastik sbb xnak jadi kolam lagi skalinya ujan lebat sampai koyak plastik dibuatnya..

rupa bed raised dari tepi.. buruk giler.. maapkan kakak ipau mu ini wahai Rafi.. bukan salah tangan x bedong, salah sendiri xnak blaja...

lupa nak cite, aritu ke bando lagi carik tanah... jumpa pokok ni.. tau nama pokok ni ape? Ah Soo Nursery tu cakap aku x paham kekekekke... 

dan jugak pokok ati-ati ni nak kasi naik sikit seri taman sekangkang kucing aku..

Dah dialihkan ke pasu.. pon baru beli khas tuk 2 pokok ni.. dpn pasu tu baru semai benih keembung/balsam.. beli online dengan jualbenihbunga..

tong sampah tu bukan pasu ye murid2.. tah camne leh ade kat situ...

ni ros jepun yang smpai sekarang aku x nampak lagi bunganya.. kadang2 putiknya ada tp x pernah berbunga.. aku syak katak coklat yang da jadi residen tetap pokok tu makan kot.. katak makan bunga ke???.. hai la katak.. apsal laaa ko suka kasi aku melompat2 macam ko jugak... suka korek2 tanah sampai tercabut akar ros jepun aku tau.. bukan aku nak marah.. duk diam2 suda la.. sekurangnya aku tau korang 2 ekor ada kat mana..

Setiap kali nak ngadap pokok, stiap kali tu la kena carik dulu budak 2 orang ni.. Kalu salah sekor takde.. konfem x senang duduk aku dibuatnya..

macam pagi tadi, ade ke patot tengah sedap2 aku siram pokok guna air ujan yang aku tadah pagi tadi dalam penyiram hijau tu.. tetiba air x kuar.. puas aku goncang.. bila air da abis keluar, bunyik pulak kelentang kelentung dlm tu.. rupanya si coklat dok berenang mandi spa..

Da selamat penyiram tu tercampai bawah paip..

Pastu aku beralih gi tgk polibeg kacang pulak.. kunun2 nak alih ke bed raised, intai dulu si hitam dalam pasu limau, eh ilang pulak.. dup dap dup dap.. x sedap hati.. xpelah.. harap2 ko da pegi melawat jiran2 sbelah menyebelah.. aku pon tarik la polibeg.. watchaAaa.. melompat kekatakkan aku tgk si hitam dok jadi statue sbelah polibeg.. huwaaaaa..

Nangis dalam ati tau.. Orang dlm rumah dah tau dah kalu aku menjerit sbb ape.. sbb 2 budak tu la pe lagik!!.. camne nak kasi dorg sewa rumah lain ek? da banyak kali kasi notis, siap mangga pintu lagi & tolong packingkan beg letak luar.. tetap x reti bahasa.. kang aku kenakan caj kata aku ni zalim..

Skang kat dpn tu mmg da banyak pasu baru, sbb aku semai benih kailan (baru semai), bendi (da bercambah, nanti aku cite), kangkung (x becambah pon) & cili (pon da bercambah).. benih2 tu suma kecuali cili, aku beli dari tanamsendiri.com.. aku beli set beginner.. itupon ada banyak lagi benih.. cuma nak kasi bed raised betul2 kering baru leh tansfer ke situ..

Ok.. perut da bebunyik.. cite pasal anak2 angkat ni sampai lupa bekpes.. da lunch pon.. nanti sambung..

tata..


No comments:

Post a Comment